Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

Blog

Aan de keukentafel met Sanne van der Put

Posted on March 4, 2018 at 3:25 PM


Interviews met dansdocenten voor dansdocenten
Een initiatief van Esther Nederpelt vanuit haar project ‘OnLine voor dansdocenten’ in samenwerking met het Intervisie Netwerk voor Dansdocenten (www.invd.nl).



www.sannevanderput.nl
Sanne danst haar hele leven al; als amateur, als professional, als docente en als choreografe. Muziek is haar belangrijkste beweegreden, met in haar moderne danslessen ook als pijlers de ‘waarheid’ van de beweging ontdekken en de zwaartekracht durven toestaan. Als dansmaker laat zij naast muziek zich vooral inspireren door de mensen met wie ze werkt, de mogelijkheden van de ruimte en de onmogelijkheden van het leven. Haar werk kan omschreven worden als energiek, muzikaal, ruimtelijk, theatraal met een glimp van relativering. Zij heeft zich in de ontwikkeling van haar dansdocentschap laten inspireren door de Limón techniek.



Tekst: Esther Nederpelt


Hieronder een excerpt van het interview wat ik met de bevlogen moderne dansdocent Sanne van der Put heb gehouden. Een zeer inspirerend gesprek over ons dynamische beroep als dansdocent.




Wat voor skill heb je als dansdocent nodig om goed op je leerlingen te kunnen reageren op wat je in een dansles zoal tegenkomt?

“Dat je als docent zelf een leerling blijft, dat je een onderdeel bent en blijft van een proces waarin je iets leert” is zonder twijfel het antwoord van Sanne. “Dat hoeft niet persé een dansles te zijn. Sportles, taalles, vechtsport, wat dan ook volstaat, als je maar leerling bent en blijft. Dan kun je goed contact houden met je doelgroep omdat je de positie van leerling van binnen en van buiten kent. Als je jezelf dan in die leerling positie begeeft dan pas merk je ‘oh dit is de dynamiek tussen de medeleerlingen’ en ‘ahhh, zo is de dynamiek tussen mij en de docent’. Zo behoud je ‘the beginners eye’, wat ervoor zorgt dat je in directe verbinding kunt blijven staan met je leerlingen.”



Wanneer is een les ‘geslaagd’?

“Een les is geslaagd wanneer je als danser in de les zo in de ‘flow’ bent, dat je zo opgaat in wat je doet en wat je bent, dat het niet meer over jou gaat, niet meer over je haar, of je panty, of dat je bezig bent met wat de andere dansers over je denken of wat de docent van je denkt. Dat je echt even alles vergeet, dat je alleen maar bezig bent met dans in het hier en nu. Net als bij de ‘circles of attention’ (Stanislavski) gaat het over de gewenste mindset, de binnenste cirkel: het één zijn met je taak. Hoe groter de cirkel, hoe minder je met je taak verbonden bent, van bijvoorbeeld een klein beetje afgeleid tot aan de allergrootste cirkel waarbij je eindigt met dat je bezig bent met je boodschappen en dat je denkt ‘wat sta ik hier te doen’. Een les is geslaagd als de dansers én ik zelf als dansdocent één worden met wat we in het hier en nu aan het doen zijn.”



Wat zorgt voor ‘flow’, dat één zijn met je taak?

“Daar is geen formule voor, dat zou mooi zijn!” lacht Sanne hartelijk. “Wat een onderdeel zou kúnnen zijn, is dat je als docent goed voorbereid bent, dat je goed in je materiaal zit. Dan heb je ruimte om ‘terug te schakelen in een andere variatie’ als je ziet dat het (nog) niet aanslaat bij je groep of als de dansleerlingen het al hebben dat je ‘als een drietrapsraket door kunt stomen naar een volgend niveau’. Vanuit de handigheid in het werken met je gemaakte materiaal kun je aanhaken bij waar je leerlingen op dat moment zijn. Het is geen voorwaarde dat als je goed bent voorbereid en flexibel in je dansmateriaal staat dat je automatisch ‘flow’ zal bereiken, dat is zeker geen één op één resultaat, maar het kan je wel een heel stuk helpen om daar dichterbij te komen omdat je flexibel kunt reageren in het moment.”



Waar geef je aandacht aan in jouw les, wat zijn jouw pijlers?

“Het meeste halen uit jezelf en uit het moment! En ook zijn voor mij heel belangrijk muzikaliteit, verbinding, adem, gewichtsverplaatsing, bovenkant los kunnen bewegen met daarbij een stevige core-control zodat je ondersteboven, achterstevoren, naar de vloer en weer van de vloer op kan gaan. In muzikaliteit gaat het om goed leren luisteren en alle muziek gebruiken! Niet dat je danst vanuit een beweging - dan even niets - dan weer een beweging - dan weer niets. Verbindingen maken tussen de bewegingen is ‘the key’ wat betreft muzikaliteit. Ook werk ik veel met dynamiekverschillen in mijn les, met staccato, legato, vloeiend, scherp, de contrasten zorgen voor een diversiteit aan kleuren die je als danser voeden. Voor zowel mezelf als docent als mijn leerlingen vind ik dat dynamische verschil ook het fijnste; van een introvert adagio daarna lekker knallen in een sprongencombinatie. Mensen in de les reageren daar ook goed op!”



Wat maakt dat je de dansbeweging kunt ‘geloven’?

“Het verschil tussen ‘rennen met je benen onder je bovenlichaam waarbij je de stappen zet’ en ‘werkelijk ervaren dat je rent’ zorgt ervoor dat je de dansbeweging geloofwaardig kunt overbrengen. Je ziet als kijker precies wanneer iemand ‘het’ wel of niet doet, dat is zo overduidelijk.

Ik refereer vaak aan beelden van dagelijkse handelingen als bijvoorbeeld van een duin afrennen – nu doe je dat natuurlijk niet dagelijks haha - maar het is wel een helder beeld wat iedereen weleens heeft gedaan! Van de duin af rennen en dat je eigenlijk niet meer kunt stoppen, dat je benen steeds sneller je gewicht moeten opvangen. Door het ‘beeld’ te benoemen heb je veel kans van slagen dat je bij jouw leerlingen een onmiddellijke verandering in de dynamiek ziet (al valt dat kwartje bij elke leerling in een ander tempo). Ik geef vaak beelden aan mijn bewegingen mee, zodat de danser gaat geloven in de beweging die hij of zij maakt. Iedere eigenzinnige moderne docent is hoogstwaarschijnlijk gewend om de bewegingen op een ander soort manier te beschrijven en te benoemen dan het gebruiken van alleen de terminologie. En dat helpt om beelden te benoemen om de bewegingsintentie te stimuleren, zowel voor de kijker naar de beweging als voor de ervaring van de beweging.”



Als we nog even doorpraten, vertelt Sanne:



“Het gaat erover dat de ‘waarheid’ van een beweging wordt gepakt. De waarheid van het laten vallen van je gewicht bijvoorbeeld, die is redelijk absoluut, dat kun je gewoon zien en voelen. Staan dansers het ‘toe’ om de zwaartekracht werkelijk te gebruiken? The art of allowing. Ontzettend gaaf om te zien als dansers hun gewicht werkelijk gaan gebruiken! Veel dansers zitten vast in ‘vormgeving’, je arm van zij via laag naar voor brengen in plaats van de arm nu eens echt laten vallen waardoor hij automatisch van zij naar voor valt in een dynamiek die passend is. Dat is een zoekproces in elke beweging! Als je in staat bent om dat te doen, partieel of met je hele lijf, dan gebeuren er interessante dingen; je dansen wordt daar echt dynamischer van. Maar veelal moeten we dat echt leren! Dat is een doorgaand leerproces, zo ook bij mij.”



Waar gaat je hart van open?

“Ik kan evenveel genieten van iemand die één keer per week komt dansen en die ik ineens iets nieuws zie doen van ‘yes, dat bedoel ik’ als van een tweedejaars student bij ArtEZ die juist iets tackelt waar diegene niet goed in is. Bijvoorbeeld een lyrische danser die vecht voor een staccato beweging. Het gaat er niet alleen om beter te worden waar je goed in bent, maar om je barrières te slechten op de vlakken die niet vanzelfsprekend zijn. Daar geef ik elke les als dansdocent mijn volle aandacht aan.”



Wat zorgt voor een stimulans bij het leerproces?

“Ik ben erg van de positieve leerlijn, ik moedig mijn dansleerlingen aan om zich vooral op hun gemak te voelen en van daaruit te leren en te creëren. Creëren gaat vanuit een positieve insteek, waarbij je wordt aangemoedigd en gestimuleerd. Ook stimuleer ik de dansleerlingen in mijn les om een correctie te zien als een tool om je verder te helpen. Als je geen correcties krijgt, probeer dan van andere correcties te leren. Als danser in de les zelfstandig bezig zijn, daar activeer ik mijn leerlingen zeker toe.”



Heb je nog een tip voor (net afgestudeerde) dansdocenten?

“Blijf jezelf ontwikkelen! Ga naar een museum, luister muziek, lees een boek, verspreid je inspiratiebronnen. Wees niet eenkennig, onderzoek, blijf nieuwsgierig. Oriënteer je breed, plaats jezelf in leersituaties, zodat je de rol van student kunt blijven voelen.”




Het hele interview is terug te vinden op:
- de website van Intervisie Netwerk voor Dansdocenten (www.invd.nl)
- op de YouTube account van OnLine voor dansdocenten ~ Interview Sanne van der Put
- op de website van Esther Nederpelt (www.esthernederpelt.nl)

Categories: None

Post a Comment

Oops!

Oops, you forgot something.

Oops!

The words you entered did not match the given text. Please try again.

18725 Comments

Reply HZdgcKhUn
10:01 PM on June 7, 2020 
lGmxRhHOF
Reply VAtnBEdsbxzQuagW
8:54 AM on July 17, 2020 
LCcqKdhZorWHNgmE
Reply keopvidorc
1:40 PM on August 26, 2020 
Chevron
keopvidorc http://www.g7nbj361oe45f59k2f9u494vo7p8j5pus.org/
akeopvidorc
url=http://www.g7nbj361oe45f59k2f9u494vo7p8j5pus.org/ says...
ukeopvidorc
Reply gdscsmobng
11:02 AM on August 27, 2020 
Chevron
agdscsmobng
url=http://www.g1ik04y04c58biy8cq0c20bivp6s6034s.org/ says...
ugdscsmobng

gdscsmobng http://www.g1ik04y04c58biy8cq0c20bivp6s6034s.org/
Reply hLPzcoUFuC
7:13 AM on August 29, 2020 
TpYgidbwrzHyD
Reply air jordan shoes
12:09 PM on September 3, 2020 
It?s exhausting to seek out educated individuals on this subject, however you sound like you realize what you?re speaking about! Thanks
air jordan shoes http://www.michaeljordanshoes.us.com
Reply supreme shirt
1:34 PM on September 3, 2020 
There are some attention-grabbing cut-off dates on this article however I don?t know if I see all of them middle to heart. There is some validity but I will take hold opinion till I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as properly
supreme shirt http://www.supremeshirt.us.com
Reply supreme clothing
2:40 PM on September 3, 2020 
Would you be occupied with exchanging hyperlinks?
supreme clothing http://www.supremesoutlet.us.com
Reply golden goose shoes
3:20 PM on September 3, 2020 
Youre so cool! I dont suppose Ive learn anything like this before. So good to search out somebody with some original ideas on this subject. realy thanks for beginning this up. this website is one thing that is needed on the web, someone with slightly originality. helpful job for bringing one thing new to the internet!
golden goose shoes http://www.goldengooseoutlets.us
Reply hermes birkin
7:03 PM on September 3, 2020 
Your home is valueble for me. Thanks!?
hermes birkin http://www.hermesbirkins.com
Reply supreme hoodie
7:24 PM on September 3, 2020 
It's best to participate in a contest for probably the greatest blogs on the web. I'll advocate this website!
supreme hoodie http://www.supremehoodies.us
Reply nike react
9:07 PM on September 3, 2020 
This website online is known as a walk-by for all the information you needed about this and didn?t know who to ask. Glimpse right here, and you?ll positively discover it.
nike react http://www.nikereact.org
Reply nike kyrie 6
3:08 PM on September 4, 2020 
This website is really a stroll-via for the entire information you needed about this and didn?t know who to ask. Glimpse here, and you?ll definitely uncover it.
nike kyrie 6 http://www.kyrie6shoes.us
Reply air jordan shoes
12:34 AM on September 5, 2020 
After I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a remark is added I get four emails with the same comment. Is there any means you possibly can remove me from that service? Thanks!
air jordan shoes http://www.michaeljordanshoes.us.com
Reply jordan shoes
3:35 PM on September 5, 2020 
There is noticeably a bundle to learn about this. I assume you made sure nice factors in options also.
jordan shoes http://www.jordan6.us.com
Reply yeezy
4:02 PM on September 5, 2020 
WONDERFUL Post.thanks for share..extra wait .. ?
yeezy http://www.yeezyadidas.us
Reply jordan retro
4:58 PM on September 5, 2020 
I?d have to check with you here. Which isn't one thing I usually do! I get pleasure from reading a publish that will make folks think. Additionally, thanks for permitting me to remark!
jordan retro http://www.jordanshoes.us
Reply curry 6 shoes
5:38 PM on September 5, 2020 
you might have an awesome weblog here! would you prefer to make some invite posts on my blog?
curry 6 shoes http://www.curry6.net
Reply off white nike
9:44 PM on September 5, 2020 
A formidable share, I simply given this onto a colleague who was doing a little bit analysis on this. And he in actual fact purchased me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading extra on this topic. If doable, as you grow to be expertise, would you thoughts updating your blog with extra details? It's extremely helpful for me. Large thumb up for this blog put up!
off white nike http://www.off-whiteshoes.us.com
Reply supreme shirt
10:25 PM on September 5, 2020 
After I originally commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the identical comment. Is there any manner you may remove me from that service? Thanks!
supreme shirt http://www.supremesclothing.us.org